Nieuw onderzoek
Code Geneesmiddelen-reclame wijst klacht over diabetesdrieluik af
Het drieluik 'De patiënt centraal in de NHG-standaard Diabetes mellitus type 2 (2013) & Position statement ADA/EASD (2012)' is niet in strijd met de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Dat is de uitspraak van de Code Geneesmiddelenreclame (CGR) naar aanleiding van een klacht die huisarts Hans van der Linde had ingediend. De klacht richtte zich tegen MSD die de folder verspreid had. MSD is de fabrikant van DPP-4-remmer sitagliptine.
Drieluik
MSD heeft de folder 'de patiënt centraal' in drieluikformaat verstuurd aan huisartsen. Het drieluik gaat naast de NHG-standaard in op het 'position statement' van de American Diabetes Association (ADA) en de European Association for the Study of Diabetes (EASD).
Klacht
Van der Linde bepleitte dat het drieluik aan te merken is als marketingactiviteit. In het statement van de ADA/EASD hebben de DPP-4-remmers een prominentere plaats dan in de NHG-standaard diabetes mellitus type 2. Het presenteren van beide behandelrichtlijnen suggereert volgens van der Linde dat beide richtlijnen op één lijn zitten, terwijl dit niet het geval is. Het verweer van MSD geeft aan dat de folder geen reclame is, maar informatievoorziening waarmee aandacht wordt gevraagd voor de twee belangrijke behandelrichtlijnen voor diabetes mellitus type 2.
Uitspraak
De CGR concludeerde dat de folder geen aanprijzend karakter heeft en daarom niet aan te merken is als reclame. De klacht van Van der Linde is daarmee afgewezen.
Bron:
CGR. K14.001 Van der Linde/MSD. 10 april 2014.
Laatst gewijzigd op 14 april 2014