Nieuw onderzoek
Diabetesdrieluik toch aangemerkt als reclame
In het hoger beroep is het drieluik 'De patiënt centraal in de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 (2013) & Position statement ADA/EASD (2012)' aangemerkt als een vorm van reclame. De Commissie van Beroep van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame oordeelde daarnaast dat de reclame voldoet aan de eisen van de Gedragscode.
CGR
Eerder dit jaar klaagde huisarts Hans van der Linde MSD aan vanwege het drieluik (zie ook het nieuwsbericht van 14 april 2014). Volgens van der Linde was het drieluik in strijd met de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. De Codecommissie van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame oordeelde destijds dat het drieluik geen aanprijzend karakter had en daarom niet aan te merken was als reclame. Van der Linde heeft hierop een hoger beroep aangespannen. De Commissie van Beroep oordeelt nu dat het drieluik eerder is aan te merken als een reclame-uiting voor een alternatief voor de NHG-Standaard -en daarmee indirect voor sitagliptine (Januvia®)- dan als louter een informatiebrochure voor huisartsen. Volgens de Commissie van Beroep is het drieluik niet in strijd met de reclame-eisen uit de Gedragscode Geneesmiddelenreclame.
Bron:
CGR. Beslissing van de Commissie van Beroep van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame. 18 augustus 2014.
Laatst gewijzigd op 26 augustus 2014