Online

In het kort

In deze interactieve online scholing voor verpleegkundig specialisten, praktijkondersteuners (in opleiding), apothekersassistenten en physician assistants ontdek je alles over beïnvloedingsstrategieën, belangenverstrengeling en onafhankelijke informatie.

Voor wie

Apothekersassistenten, Praktijkondersteuners, Verpleegkundig specialisten, PA's (physician assistants)

In de sectoren

Ziekenhuis, Huisartsenpraktijk, Apotheek

Duur

1,5 uur

Groepsgrootte

Maximaal 16

CanMEDS-competenties

Communicatie: 40%

Kennis en wetenschap: 40%

Professionaliteit en kwaliteit: 20%

Kosten

Gratis

Beschikbare data

Er zijn momenteel geen data beschikbaar. Wil je op de hoogte gehouden worden? Stuur dan een bericht naar info@ivm.nl en om welke nascholing het gaat.

Accreditatie is in aanvraag bij: 

Register Zorgprofessionals 
Verpleegkundig Specialisten Register
Optimafarma en NVFZ
NAPA

Inhoud

Het IVM verzorgt deze interactieve online scholing over het belang van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie en beïnvloedingstrategieën van de farmaceutische industrie. In het college gaan we dieper in op vragen als wat zijn vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie, hoe kun je informatie doorlichten op belangenverstrengeling en hoe kom je aan onafhankelijke informatie.

Overtuiging
We gaan kort in op incidenten die de regelgeving rond (nieuwe) medicijnen hebben beïnvloed en komen met veel voorbeelden over de inzet van marketing door de industrie aan de hand van de bekende overtuigingsstrategieën van Robert B. Cialdini.

Gekleurd
We gaan dieper in op een voorbeeld van beïnvloeding en op de reacties die dit in de maatschappij geeft. Ten slotte geven we tips over hoe te kijken naar gekleurde informatie over wetenschappelijk onderzoek.

Resultaat

Na afloop van de nascholing:
 

  • ken je de vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie
  • weet je hoe je informatie kunt doorlichten op belangenverstrengeling
  • weet je het belang van onafhankelijke informatie en welke bronnen je daarvoor kunt raadplegen

Bijzonderheden

Deze scholing versterkt het kritisch vermogen van de deelnemers ten opzichte van de marketinginspanningen van de farmaceutische industrie en geeft een inleiding in het beoordelen van wetenschappelijk onderzoek in marketinguitingen. We verwachten een actieve houding en dat deelnemers hun eigen inzichten en ervaringen delen.

Ervaringen

Reacties van de deelnemers waren o.m.: "Heel interessant, nooit bij stil gestaan." "Ben nu gewaarschuwd!" "Relevante informatie en leuke presentatie."

Contact

Laatst gewijzigd op 16 augustus 2021

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om informatie over het gebruik van onze website te verzamelen om de inhoud te verbeteren. Door hieronder op “accepteren“ te klikken stem je in met het plaatsen en gebruik van al onze cookies. Voor meer informatie verwijzen wij je naar ons cookiebeleid.